Затвори
“Активни потребители“ предупреждават:

Внимавайте за нелоялни търговски практики в условията на епидемия

(Брой: 16, 24 април 2020 г.)
Разпространението на вируса COVID-19 създава благоприятни условия за избуяване на нелоялни търговски практики, особено свързани с предпазване и лечение на заболяването, предупреждават от Асоциация „Активни потребители“. Изкушени от възможности за бързи печалби, някои търговци рекламират и продават на потребителите продукти като защитни маски, дезинфектанти и хранителни добавки или хапчета, които уж предотвратяват или лекуват инфекция. В общ интерес е да се гарантира безопасна среда за търговия, в която потребителите се чувстват сигурни от всякакви незаконни практики, които потенциално биха могли да застрашат здравето им, считат от „Активни потребители“, поради което от Асоциацията отправят своите съвети към потребители и търговци.
Потребителите трябва да бъдат внимателни, ако търговците в своята маркетингова кампания използват: Език или изображения, които изрично или косвено подсказват, че продуктът е в състояние да предотврати или лекува инфекция с COVID-19; Препращат към самообявили се лекари, здравни специалисти, експерти или други неофициални източници, заявявайки, че продуктът е в състояние да предотврати или излекува инфекция с новия вирус; Име или лого към държавни органи, официални експерти или международни институции, които твърдят, че са одобрили лечебните процедури, без да препращат към официални документи; Твърдения за недостиг като „налично само днес“, „бързо изчерпване“ и др.; Прилагат твърдения за пазарните условия като „най-ниска цена на пазара“, „единствен продукт, който може да излекува инфекции с COVID-19“ или други подобни; Предлагат цени, които са много над нормалната цена за подобни продукти поради факта, че те биха предотвратили или излекували инфекцията с COVID-19.
От „Активни потребители“ напомнят на потребителите, че националните правителства в ЕС предоставят официални съвети, основани на научни доказателства за това как да се предотврати заразяване с COVID-19. Оттам призовават гражданите, ако срещнат необосновани или подвеждащи претенции на търговците, да сигнализират за некоректното съдържание Комисията за защита на потреителите.
От своя страна търговците трябва да действат отговорно: да се въздържат от използване на маркетингови практики като споменатите и да вземат предвид всички инструкции и съвети на официалните органи във връзка с мерките за защита от COVID-19.
С разпространението на COVID-19 на хората се препоръчва да бъдат предпазливи и да спазват всички официално обявени предпазни мерки. Европейската организация напотребителите БЕУК обръща внимание върху извършването на платежни услуги в условията на пандемията и по-специално на начина, по който потребителите плащат в магазините. Търговците в европейските страни посочват висок риск от предаване на вируса чрез банкноти и монети, ограничават приемането на пари в брой и препоръчват на потребителите да плащат с безконтактни карти. В Обединеното кралство, например, посочва БЕУК, от Първи април е увеличен лимитът за плащане с безконтактна карта (без да се изисква ПИН код) при разходите в магазина - от 30 на 45 британски лири.
Няколко публични институции на ЕС като германската Бундесбанк и френското здравно министерство посочват, че рискът от заразяване с COVID-19 чрез пари е изключително минимален. Експертите изтъкват, че разпространението на вируса чрез банкноти и монети не е по-голямо, отколкото чрез други предмети, като дръжки за врати, кошница за пазаруване или парапет.
В Италия 80% от плащанията са в брой, но с епидемията навиците на хората се променят. Тегленето на пари от банкомати става по-рядко, като кредитните и дебитните карти се използват повече.
В Австрия лимитът за безконтактни плащания предстои да бъде увеличен от 25 на 50 евро. От потребителската организация заявиха: „Ние не сме против тази мярка, освен ако правната норма, регламентираща пълната отговорност на издателите на дебитни и кредитни карти за злоупотреба не се промени; освен това бихме предпочели срок за това увеличение и/или опция на притежателя на картата да запази текущия лимит“.
В Португалия също има значителни промени в начина, по който потребителите използват методите на плащане. Тегленето на пари от банкомати е намаляло наполовина (с 49%) от първия случай на инфекция с Covid-19, а средният размер на тегленията се е увеличил с 25%. Покупките в брой в супермаркети и аптеки възлизат на 54%, но картовите и мобилните плащания се увеличават. Banco de Portugal повиши лимита на безконтактните плащания – сега те са разрешени до 50 евро (срещу стария лимит от 20 евро).
В Словакия няма официално ограничаване на използването на пари в брой. В отворените обекти - хранителни магазини, аптеки, дрогерии и бензиностанции, е възможно да се плаща в брой, а също и чрез кредитни карти. Потребителят трябва да реши сам. Разрешени са онлайн продажбите. Някои онлайн търговци на дребно или доставчици са поставили правила, като приемат плащания само с карта или пари в брой в хартиена торбичка. Търговци и банки настояват потребителите да използват безкасовите плащания.
В Дания само 16% от всички плащания в магазините са били в брой през 2019 г. А поради вирусната криза още по-малко плащат в брой. Въпреки това датските политици обсъждат дали да забранят приемането на пари в магазините по време на цялата криза, като към датския закон за епидемиите е добавен текст, който позволява на министъра на здравеопазването да забрани временно в магазините да се приемат пари в брой.
Български потребители от своя страна съобщават, че „техните“ банки също са увеличили дневния лимит за безконтактно плащане от 50 на 100 лева.
Ограничителните мерки срещу разпространението на коронавируса ни карат да прекарваме повече време онлайн, за да работим дистанционно или следим последните новини. Кризата засилва и стреса, което ни кара да забравяме за опасностите онлайн. Това повишава риска за кражба на банкови сметки, лични данни или бази данни на организации. А най-често срещани методи на кибератаки по време на кризата са: Фалшиви съобщения или линкове, представящи информация за чудодейни лечения, карти за разпространението на вируса, искания за дарения, имейли от името на здравни организации. В действителност те водят до зловредни сайтове или съдържат зловреден код; Фалшиви съобщения или обаждания уж от Microsoft, Google Drive или други, които изискват вашето потребителско име и парола, като предлагат "помощ" или заплашват с временно затваряне на профил; Фалшиви съобщения за несъществуващи доставки.
Поради това ЕС упражнява натиск върху телекомуникационните оператори да гарантират ефективна защита на мрежите си срещу кибератаки. Много мерки за защита може да вземе лично и всеки потребител в страната като: Бъдете подозрителни към имейли, обаждания и съобщения, които не са по ваша инициатива, особено ако те използват кризата, за да ви притискат да заобиколите обичайните процедури за сигурност. Киберпрестъпниците знаят, че често е по-лесно да заблудят човек, отколкото да хакнат добре изградена система. Не бива да се забравя, че банките и други организации няма никога да ви карат да разкриете паролата си; Обезопасете мрежата си вкъщи. Не разчитайте на парола по подразбиране за Wi-Fi мрежата: променете я. Ограничете броя на свързаните в мрежата устройства и допускайте само такива, които познавате; Подобрете паролите си. Използвайте дълги пароли, които включват комбинация от числа, букви и специални символи; Защитете устройствата си. Не забравяйте да актуализирате всички системи и приложения, инсталирайте антивирусен софтуер и го обновявайте; Бъдете нащрек с други членове на семейството и с гости. Децата могат по погрешка да изтрият или да променят информация или дори да заразят устройство, затова не ги допускайте до устройства, които използвате за работа.
От своя страна Европейският парламент е приел мерки за безопасност на мрежите и информационните системи, поради което полезни могат да бъдат ЕК, Агенцията на ЕС за киберсигурност, Европол и екипът за отговор на информационни инциденти и заплахи CERT-EU, които следят за злонамерени действия и информират потребителите.
Коментирай:
Моля, въведете името си!
Моля, въведете поне 3 символа
Изпрати
* Коментарите се одобряват от администратора на сайта преди да бъдат публикувани!
Последен брой
Реклама